sobota, 2 września 2017

Dziwna i taki jeden - Meagan Brothers


Książki z wątkiem lgbt to coś, czego zdecydowanie brak mi na polskim rynku wydawniczym. Mimo, że w ostatnim czasie pojawia się coraz więcej pozycji pod tym znakiem to wciąż jest ich zbyt mało, dlatego bardzo ucieszyłam się, gdy zobaczyłam w zapowiedziach na sierpień Dziwną i takiego jednego. Do tego wszystkiego wydaną w tak pięknej oprawie, więc nie było innej opcji - musiałam ją przeczytać. 

Lula i Rory to para typowych outsiderów, którzy najlepiej czują się wyłącznie w swoim towarzystwie. Potrafią całymi dniami oglądać swój ulubiony serial Z archiwum X i na zmianę wymieniać się dialogami głównych postaci. Czują, że są inni niż wszyscy, jednak nie przeszkadza im to, bo od zawsze byli zgranym duetem, który nie potrzebował dodatkowego zainteresowania ze strony rówieśników. Do czasu, gdy Rory ukrywa przed najlepszą przyjaciółką swój romans z dużo starszym od siebie facetem. Gdy ta tajemnica wychodzi na jaw, Lula w przypływie emocji ucieka z domu i postanawia odnaleźć matkę, która kilkanaście lat temu zostawiła ją u dziadków i odeszła.

Zacznę od tego, że Dziwna i taki jeden jest książką podzieloną na dwie części. Pierwsze sto trzydzieści stron należą do Rory'ego i to z jego perspektywy poznawałam kolejne wydarzenia. Następnie przychodzi kolej na wersję Luli, która jest o wiele obszerniejsza i łączy to, co działo się w przeszłości razem z teraźniejszością. Gdybym miała wybrać, ko był lepszym narratorem i bardziej przypadł mi do gustu, to bez dłuższego zastanawiania powiedziałabym Rory. Pewnie jest to kwestia tego, że nie polubiłam Luli na tyle, aby chcieć dowiedzieć się o niej czegoś więcej. Z jednej strony jej zachowanie było dla mnie totalnie nie do zrozumienia i podczas czytania łapałam się za głowę zastanawiając, dlaczego tak postępuje, jednak z drugiej potrafiłam wczuć się w jej sytuacje, bo trzeba przyznać, że jak na te swoje naście lat sporo przeżyła i po części miała prawo do tego, aby zachowywać się tak, a nie inaczej. Samotność to najgorsze uczucie na całym bożym świecie, więc nie dziwie się, że pragnęła jak najskuteczniej zwrócić na siebie uwagę kogokolwiek.

Tak jak wspomniałam wyżej, pierwsza część tej książki podobała mi się bardziej. Historia Rory'ego wydawała mi się ciekawsza, jednak wciąż niepełna. Jego perspektywa została w zasadzie urwana w połowie. Lula uciekła z domu, nikt nie wie gdzie jest i nagle bum, koniec tego wątku i przenosimy się o kilka miesięcy do przodu bez żadnego słowa wyjaśnienia. Niby po kilku stronach następują retrospekcje do tego całego wyjazdu/ucieczki, ale nie są satysfakcjonujące. Ogromnie chciałabym wiedzieć coś więcej na temat tego jak czuli się jej dziadkowie, kiedy dowiedzieli się gdzie wybrała się ich wnuczka, a przede wszystkim jak cała ta sytuacja wpłynęła na najlepszego przyjaciela dziewczyny. Szkoda, że te wątki nie zostały lepiej rozwinięte, no ale nic na to nie poradzę.

Mimo tych niewielkich braków, książka podobała mi się. Problemy głównych bohaterów to coś, z czym spotka się coraz więcej nastolatków. Chęć odnalezienia swojego miejsca na ziemi i osoby, która obdarzy miłością, akceptując wszystkie wady jest czymś naturalnym co odczuwa większość z nas. Również wątek związany z wielką miłością Rory'ego i Luli do serialu Z archiwum X jest czymś, co w stu procentach rozumiałam. Żałuję tylko, że nie znam tego serialu, bo na pewno czerpałabym jeszcze więcej przyjemności z czytania tej książki, gdybym wiedziała dokładnie o czym rozmawiają bohaterowie.

Dziwna i taki jeden to ciekawa historia o dorastaniu i poznawaniu siebie powiązana z wątkiem lgbt. Jeśli lubicie takie klimaty, powinna przypaść wam do gustu i nie będziecie rozczarowani.
Za książkę dziękuję wydawnictwu YA!.

11 komentarzy:

  1. Raczej książka nie w moim guście, ale recenzja ciekawa ;)

    Pozdrawiam, febliki

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetna recenzja!
    Myślę, że przeczytam tą książke w najbliższym czasie :D.
    Pozdrawiam,
    http://justbooksreviews.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. Książka od razu zwróciła moją uwagę w zapowiedziach wydawnictwa. Okładka jest śliczna! Prosta, aczkolwiek takie chyba najbardziej lubię. Niestety chyba nie znajdę we wrześniu czasu na jej przeczytanie. Tyle premier, tyle książek domaga się swojej uwagi przez rozpoczęciem studiów!

    Pozdrawiam, dziewczyna z książkami

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie zainteresowała mnie ta książka na tyle, bym ją chciała przeczytać w najbliższym czasie. xd
    Jools and her books

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie jestem w trakcie jej czytania i, póki co, mi się podoba. Zobaczymy, jak będzie dalej :)

    Pozdrawiam! <3
    Nebieskie Iskry

    OdpowiedzUsuń
  6. Widzę tę książkę wszędzie, więc po prostu muszę kiedyś po nią sięgnąć.

    Buziaki!

    OdpowiedzUsuń
  7. Tematyka książki jest bardzo interesująca i przyznam szczerze, że pierwszy raz słyszę o tego typu tematyce. Bardzo zachęciłaś mnie do sięgnięcia po tę pozycję i mam nadzieję, że wkrótce uda mi się ją zdobyć.
    Pozdrawiam xx
    http://slowoposlowie.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Mam na nią ogromną ochotę i coś czuję, że to będzie idealny wybór na pierwsze szkolne dni :D

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Jestem w trakcie, mam nadzieję, że się nie zawiodę, bo póki co jest całkiem ok! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Odkąd usłyszałam o tej książce - bardzo chcę ją przeczytać. Mam nadzieję, że niedługo mi się to uda.

    OdpowiedzUsuń
  11. O tej książce dowiedziałam się z twojego bookstagrama i wtedy już mnie zaciekawiła, bo książek z wątkiem lgbt nie czytałam dużo, tym bardziej w języku polskim, a chciałabym to jednak zmienić. Twoja recenzja mnie zaciekawiła i chba mnie jeszcze bardziej do niej pchnęłaś. Dziękuję.
    Buziaki

    OdpowiedzUsuń

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia